Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки з всесвітньої історії у 10 класі
Всесвітня історія (1914–1945 рр.)
Розділ 1. ПЕРЕДУМОВИ ПЕРШОЇ СВІТОВОЇ ВІЙНИ. ВІЙНА ТА РЕВОЛЮЦІЇ
Знати:
– зміст понять: Перша світова війна, геополітичні інтереси, система озброєного миру, позиційна війна, ксенофобія, геноцид, репарація, контрибуція;
– хронологічні межі Першої світової війни, дати революції в Російській імперії, вступу у війну США і виходу з війни Росії, приходу до влади більшовиків, революцій в Австрії, Німеччині, Болгарії, Комп`єнського перемир`я;
– вплив економічних і політичних процесів на хід війни; війну – розпад багатонаціональних імперій;
– наслідки вступу у війну США та виходу з війни Росії.
Уміти:
– встановити хронологічну послідовність і синхронність подій Першої світової війни, революційних подій у Європі;
– показати на карті зони геополітичних зазіхань держав – членів Антанти та Троїстого союзу;
основні битви Першої світової війни;
– визначити передумови Першої світової війни;
революцій в Російській імперії та інших країнах Центрально-Східної Європи, причини і наслідки приходу до влади в Росії більшовиків;
– визначити особливості повсякденного життя під час війни, статус жінки в суспільстві у період війни;
– узагальнити основні політичні, економічні та світоглядні наслідки Першої світової війни та революцій у Росії та Німеччині.
Розділ 2. ОБЛАШТУВАННЯ ПОВОЄННОГО СВІТУ
Знати та розуміти:
– зміст понять: система колективної безпеки, демілітаризована зона, санітарний кордон, репарація, контрибуція;
– час роботи Паризької та Вашингтонської конференцій, укладення мирних договорів за підсумками Паризької конференції, підписання пакту Бріана-Келлога;
– вплив “14 пунктів” В. Вілсона на встановлення повоєнного світового устрою;
– статус українських земель відповідно до рішень Паризької мирної конференції;
– суперечності Версальсько-Вашингтонської системи;
цілі та організацію діяльності Ліги Націй;
– причини ревізії повоєнних міждержавних угод;
Уміти:
– встановити хронологічну послідовність підписання угод, що стали основою Версальсько-Вашингтонської системи;
– охарактеризувати (з використанням історичної карти) територіальні зміни, зафіксовані в текстах мирних договорів з Німеччиною та її союзниками;
– дати оцінку рішенням Паризької та Вашингтонської конференцій з позицій інтересів “великих” і “малих” держав;
– визначити джерела нестабільності в Європі;
– висловлювати обґрунтовані судження щодо вжитих державами Антанти та Лігою Націй заходів з підтримання стабільності у Європі.
Розділ 3. ПРОВІДНІ ДЕРЖАВИ СВІТУ В МІЖВОЄННИЙ ПЕРІОД
Знати та розуміти:
– зміст понять: проспериті, світова економічна криза, фондова біржа, державне регулювання економіки, тоталітаризм, фашизм, корпоративна держава, нацизм (націонал-соціалізм), комуністичний режим, авторитаризм, антисемітизм;
– хронологічні межі доби “проспериті”, Великої депресії, “Нового курсу”, діяльності урядів Народного фронту у Франції, реформування Британської імперії, існування Веймарської республіки, нової економічної політики та спланованої модернізації в СРСР, Громадянської війни в Іспанії, дати Листопадової революції в Німеччині, приходу до влади фашистів в Італії, нацистів у Німеччині, утвердження комуністичного тоталітаризму (сталінізму) в СРСР;
– характер економічного зростання у світі 1920-х рр.;
– “Новий курс” Франкліна Рузвельта як вимушений перехід до державного регулювання ринкової економіки;
– цілі та методи політики “великого стрибка” (спланованої модернізації) в СРСР;
– сутність протистояння між тоталітарними режимами та демократичними рухами як визначальну особливість історичного процесу в міжвоєнний період;
– світоглядне наповнення тоталітарних ідеологій, їхню спрямованість проти інтересів людини і засад людяності.
Уміти:
– встановити хронологічну послідовність і синхронність фактів, пов’язаних із економічною стабільністю та світовою кризою у провідних країнах міжвоєнного світу, боротьбою за збереження демократичного устрою і становленням тоталітарних режимів у СРСР, Італії та Німеччині;
– виявити (з використанням історичної карти та інших джерел) зміни в геополітичній ситуації в Європі у зв’язку з утвердженням тоталітарних режимів;
– охарактеризувати добу “проспериті” в США, реформування Британської імперії, діяльність Народного фронту у Франції, Веймарську республіку і нацистський режим у Німеччині, фашистський режим в Італії, нову економічну політику та політику “великого стрибка” в СРСР;
– порівняти стратегії подолання світової економічної кризи, обрані урядами США, Великої Британії, Франції, Німеччини та Італії; комуністичний, фашистський та нацистський тоталітарні режими;
– встановити передумови, механізми та наслідки утвердження тоталітарних режимів в Італії та Німеччині;
– пояснити сутність СРСР як нової форми Російської імперії в умовах національно-визвольних рухів поневолених Росією народів;
– висловлювати аргументовані судження про політичну діяльність Едуарда Даладьє;
Адольфа Гітлера, Джеймса Рамсея Макдональда, Беніто Муссоліні, Франкліна Рузвельта, Йосифа Сталіна. Розділ 4. ДЕРЖАВИ ЦЕНТРАЛЬНО-СХІДНОЇ ЄВРОПИ
Знати:
– зміст понять: санація, примусова асиміляція, сепаратистський рух, королівська диктатура;
– час утворення нових держав у Центрально-Східній Європі, формування авторитарних режимів у регіоні, утворення Югославії;
– особливості політики Польщі в Галичині та на Волині та причини наростання напруги між українцями та поляками в наслідок пацифікації, осадництва та полонізації;
– труднощі становлення нових незалежних держав у Центрально-Східній Європі;
– особливості авторитарних режимів у країнах Центрально-Східної Європи;
– перебіг економічних, політичних і культурних процесів у країнах Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період;
– сутність національних проблем у регіоні.
Уміти:
– синхронізувати процеси та події в країнах Центрально-Східної Європи;
– охарактеризувати геополітичне становище Центрально-Східної Європи в міжвоєнний період;
– встановити передумови становлення авторитаризму в країнах Центрально-Східної Європи;
– порівняти розвиток країн регіону в міжвоєнний період;
– охарактеризувати історичних діячів: Юзефа Пілсудського, Томаша Масарика.
Розділ 5. ДЕРЖАВИ АЗІЇ ТА ЛАТИНСЬКОЇ АМЕРИКИ
Знати:
– час національних революцій в Китаї і Туреччині;
– зміст понять: гандизм, етатизм, латифундія, хунта, сіонізм;
– вплив суперечностей Версальсько-Вашингтонської системи на розвиток країн Азії й міжвоєнний період;
витоки та сутність Близькосхідної проблеми;
– тенденції економічного та суспільного розвитку країн Азії та Латинської Америки.
Уміти:
– синхронізувати події економічного та суспільного життя Японії, Китаю, Індії, мусульманських держав та країн Латинської Америки;
– виявити (за допомогою карти) геополітичні інтереси Японії в міжвоєнний період;
– визначити особливості модернізаційних процесів у країнах Азії та Латинської Америки, антиколоніального руху в Індії та національного руху в Китаї; характерні риси, причини та наслідки мілітаризації Японії;
– проаналізувати економічне та суспільне життя населення в країнах Азії та Латинської Америки з позицій протистояння демократії та авторитаризму;
Написати коментар:
FaceBook VK Сайт