Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів з курсу «Досліджуємо історію та суспільство» в 5 класі
Вступ. ЛЮДИНА. СУСПІЛЬСТВО. ІСТОРІЯ
Учень/учениця:
Розповідає про унікальність і неповторність кожної людини, зв’язок людини і суспільства;
Пояснює, що таке гідність людини (з допомогою вчителя);
Поводиться з повагою до гідності інших осіб;
Пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому пов’язані з подіями їхнього життя, станом суспільства;
Розрізняє локальні, регіональні, національно-культурні спільноти, співвідносить себе з ними;
Описує та характеризує себе за належністю до різних спільнот;
Пояснює, як людина своєю діяльністю впливає на різні спільноти;
Пояснює термін «історія» в різних значеннях, про що і про кого розповідає історія як наука;
Розповідає хто такі історики, що досліджує історію світу та України;
Обґрунтовує присутність минулого в сучасності, взаємопов’язаність минулого, теперішнього і майбутнього;
Висловлює оцінні судження щодо необхідності вивчення історії свого народу і країни та збереженні пам’яті про минуле;
Самостійно використовує підручник як джерело знань, коментує його текст під час читання, складає запитання до нього.
Розділ 1. ІСТОРИЧНИЙ ЧАС І ПРОСТІР
Учень/учениця:
Пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу і співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття);
Установлює одночасність подій в історичному просторі, тривалість подій, явищ, процесів та їх часову віддаленість одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя);
Установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу;
Пояснює, як географічне положення впливає на спосіб життя і світогляд людей;
Виявляє вплив діяльності людини на навколишнє середовище; висловлює оцінні судження щодо їх взаємодії;
Розрізняє поняття «географічний» та «історичний» простори;
Виокремлює основні елементи карти та пояснює їх значення;
Визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження;
Розрізняє умовні позначки на географічній та історичній карті;
Ідентифікує на різних картах кордони України та її сусідів, етнографічні регіони України;
Пояснює окремі географічні назви та їхнє історичне походження;
Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки, візуальні джерела тощо).
Розділ 2. ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ. ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА
Учень/учениця:
Розрізняє джерела інформації за видами (матеріальні/нематеріальні, первинні/ вторинні, текстово-візуальні тощо);
Наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо;
Визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (в межах теми);
Пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах;
Визначає тему і походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації;
Використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження;
Виокремлює основне і другорядне в тексті джерела;
Формулює питання різного типу до тексту/ медіатексту, візуальних джерел;
Розрізняє факт і судження в запропонованому тексті/медіатексті; Формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел;
Пояснює способи нагромадження та пошуку інформації;
Характеризує способи збереження інформації про минуле та пояснює необхідність збереження історичних джерел у минулому й сьогоденні;
Оцінює інформацію щодо її достовірності, надійності і повноти;
Використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів.
Розділ 3. МАНДРІВКИ У МИНУЛЕ УКРАЇНИ
Учень/учениця:
Пояснює, що таке історичні події і процеси;
Виявляє і розрізняє з допомогою вчителя на прикладах матеріалу теми причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів;
Установлює одночасність, хронологічну тривалість і послідовність зазначених подій та процесів та їх віддаленість одних від одних, співвідносить подію, історичне явище і століття (у межах теми, з допомогою вчителя);
Співвідносить з вивченим періодом (епохою) відомі історичні події та особи, визначає сфери суспільного життя, які зазнавали змін;
Визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій, згаданих у змісті теми;
Описує перебіг історичних подій у межах теми та визначає їхню тяглість в історичному процесі;
Добирає приклади, які розкривають поняття/ терміни, що використовуються в межах теми;
Формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей;
Формулює оцінні судження про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду.
Розділ 4. ІСТОРІЯ НАВКОЛО НАС
Учень/учениця:
Розрізняє природні, економічні, соціальні, технологічні та культурні зміни та наводить приклади їх впливу на життя людини і суспільства в минулому і теперішньому;
Пояснює, як життя людини і суспільства залежить від природних змін, науково-технічних винаходів, соціальних обставин;
Виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів);
Використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема, тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження;
Формулює висновок, оцінні судження на основі наведених фактів;
Визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів за допомогою вчителя;
Послідовно викладає інформацію, будує виступ з дотриманням структури.
Розділ 5. РОЗМАЇТТЯ УКРАЇНИ
Учень/учениця:
Наводить приклади етнічного, релігійного, культурного та іншого розмаїття в Україні та світі в минулому і сьогоденні;
Пояснює причини та наслідки розмаїття в сучасній Україні, аналізує культурне розмаїття України та світу;
Висловлює власне ставлення про культурне розмаїття та його цінність для суспільства, виявляє зацікавленість переконаннями інших людей;
Визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій;
Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;
Описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури;
Порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури і пояснює їх значення;
Послідовно викладає інформацію, будує виступ з дотриманням структури;
Дотримується визначених правил і пропонує у разі потреби зміни до них під час організації подорожей для пізнання пам’яток історії та культури, туристичних об’єктів, а також для прогулянок і відпочинку;
Оцінює значення події, явища, цінність пам’ятки культури для конкретного історичного періоду;
Пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому пов’язані з подіями їхнього життя, станом суспільства, як пов’язані минуле, теперішнє і майбутнє в житті кожної людини і суспільства у цілому.
Написати коментар:
FaceBook VK Сайт