Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів із громадянської освіти в 10 класі
РОЗДІЛ 1. ОСОБИСТІСТЬ ТА ЇЇ ІДЕНТИЧНІСТЬ
Знання і розуміння: Дає визначення понять: ідентичність, соціалізація, самовизначення, самореалізація, особиста гідність, совість, сім’я, субкультура. Називає загальні риси та ознаки ключових понять. Усвідомлює існування логічних зв’язків між усіма складовими розділу. Відтворює основну частину навчального матеріалу, знає основоположні теорії та факти, вдало добирає приклади.
РОЗДІЛ 2. ПРАВА І СВОБОДИ ЛЮДИНИ
нання і розуміння: Знає зміст понять: людська гідність, свобода, гуманізм, права і свободи людини, права дитини, рівність, рівноправність, справедливість, солідарність, верховенство права, відповідальність, порушення прав людини, міжнародні стандарти захисту прав людини, механізми захисту прав людини і прав дитини, збройний конфлікт, міжнародне гуманітарне право. Пояснює природу прав людини. Розглядає права людини крізь призму відносин «людина – держава». Розрізняє права людини та права й обов’язки громадянина.
РОЗДІЛ 3. ЛЮДИНА В СОЦІОКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ
Розуміє та пояснює зміст понять: суспільство, соціум, соціальна стратифікація, полікультурне суспільство, суспільна відповідальність, солідарність, стереотипи, упередження, дискримінація, конфлікти, толерантність; переговори, медіація, консенсус, компроміс. Описує соціальну структуру суспільства та соціальні інститути. Визначає причини виникнення стереотипів, їхній вплив на життя у багатоманітному суспільстві. Характеризує джерела виникнення конфліктів. Називає фази перебігу конфлікту.
РОЗДІЛ 4. ДЕМОКРАТИЧНЕ СУСПІЛЬСТВО ТА ЙОГО ЦІННОСТІ
Знає зміст понять: демократія, демократичні процедури, плюралізм, врядування, громадянське суспільство, правова держава, громада, адвокація, волонтерство, солідарність, соціальна згуртованість, влада, державна влада, громадянська активність, пряма та представницька демократія, вибори, принципи виборчого права, референдум ; права і обов’язки учнів, учнівське самоврядування, дитяча організація, ініціатива. Знає ознаки демократичного врядування та демократичні процедури. Знає ефективні форми участі вчителів, учнів та батьків у врядуванні школою. Розуміє зміст основоположних принципів демократії. Розуміє значення людського капіталу для розвитку демократичного суспільства. Називає та пояснює демократичні цінності. Пояснює співвідношення громадянського суспільства і правової держави. Описує основи місцевого самоврядування. Пояснює способи визначення та вирішення проблем місцевої громади за участю громадян.
РОЗДІЛ 5. СВІТ ІНФОРМАЦІЇ ТА МАС-МЕДІА.
Знання і розуміння: Знає зміст понять: свобода слова, інформація, мас медіа (медіа), медіатекст, суспільне мовлення, пропаганда, реклама, соціальні мережі, фейк, реклама, маніпуляція, джерела інформації, факт, судження, «мова ворожнечі». Характеризує функції медіа в демократичній державі та наводить приклади їхнього впливу на прийняття рішень; Пояснює як медіа впливають на формування громадської думки; Описує ознаки замовних матеріалів в медіа; Здатний пояснити базові стандарти подання інформації в медіа; Знає можливості Інтернету та усвідомлює небезпеки, пов’язані з його використанням. Характеризує особливості дотримання авторського права.
РОЗДІЛ 6. ВЗАЄМОДІЯ ГРОМАДЯН І ДЕРЖАВИ В ДОСЯГНЕННІ СУСПІЛЬНОГО ДОБРОБУТУ.
Знання і розуміння: Може дати визначення понять: економіка як сфера життя, домогосподарство, підприємницька діяльність, сталий розвиток Вільно оперує поняттями: соціальна держава, ринкова економіка, конкуренція, бюджет, податки, прибуток, зарплата, професія, лобізм, корупція. Пояснює ознаки економічної безпеки окремої людини, громади, країни. Розуміє функції підприємців, домогосподарств і держави в ринковій економіці. Називає учасників різних ринків: покупців і продавців. Розуміє роль грошей в ринковому кругообігу . Називає принципи та механізми ринкової економіки. Розуміє основні засади економічних відносин «держава – підприємець» та «держава – людина». Встановлює зв’язок між сплатою податків та видатками державного та місцевих бюджетів на оборону, правоохоронну діяльність, освіту, медицину, культуру. Знає загальні права та обов’язки платників податків. Розуміє відмінності між потребами, бажаннями і можливостями людини.
РОЗДІЛ 7. УКРАЇНА, ЄВРОПА, СВІТ
Знання і розуміння: Знає зміст понять: інтеграція, глобалізація, міграція; агресія, Європейський Союз, Європейська політика сусідства, Східне партнерство, міжнародне право, європейське та світове співтовариство, система безпеки і співробітництва в Європі, НАТО. Знає про масштаби впливу глобалізації на економіку, культуру, довкілля, людину. Описує цілі ООН та компетенцію її органів (Генеральна Асамблея, Рада Безпеки, Генеральний секретар тощо). Знає і розуміє загрози сучасному світу. Називає причини і наслідки міграційних процесів в Україні та світі. Називає гуманітарні організації, що діють в період збройного конфлікту та надзвичайних ситуацій. Перераховує умови вступу України до Європейського Союзу та НАТО. Називає міжнародні організації, членом / учасником яких є Україна. Називає основні аспекти Європейської політики сусідства.
Написати коментар:
FaceBook VK Сайт