Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів з всесвітньої історії у 6 класі
Вступ. КОЛИ І ЯК РОЗПОЧАЛАСЯ ІСТОРІЯ ЛЮДСТВА
Знаю:
- час появи людини на теренах України;
- послідовність періодів історії людства, якими послуговуються богослови, антропологи, археологи й історики.
Розумію:
- предмет і завдання історії;
- сутність наукових і релігійних теорій походження людини;
- періодизацію як спосіб упорядкування історії;
- давню історію України як складову світової історії;
- критерії, які історики й археологи використовують для періодизації історії України та світової історії;
- поняття «ера (історична доба)», «кам’яний вік», «бронзовий вік», «залізний вік», «первісні часи», «античність», «антропологія», «археологія».
Умію:
- співвіднести дату події з історичним періодом (з допомогою шкали часу);
- розв’язати історичну задачу на обчислення часу;
- вправно користуватися підручником для виконання завдань у класі й удома.
Розділ 1. ПЕРВІСНІ СПІЛЬНОТИ. АРХЕОЛОГІЧНІ КУЛЬТУРИ
Знаю:
- назви відомих пам’яток (стоянок) первісних людей на теренах України;
- винаходи і пам’ятки культури первісних людей (за матеріалами з теренів України).
Розумію:
- сутність «неолітичної революції» як процесу переходу людства від привласнювального (збиральництво, мисливство, рибальство ) до продуктивного (відтворювального) господарства (землеробства, скотарства і ремесел);
- сутність первісних форм релігійних вірувань: фетишизму, тотемізму, анімізму та магії;
- риси господарства, суспільного устрою й світосприйняття як основу історичного опису життя людей у минулому;
- поняття «homo sapiens (людина розумна)», «стоянка первісних людей», «археологічна культура», «родова громада (рід)», «територіальна (сусідська) громада», «плем’я», «ремесло», «мораль», «звичай».
Умію:
- співвіднести археологічну й історичну періодизацію історії стародавнього світу;
- показати на карті стоянки первісних людей і територіальні межі трипільської культури;
- описати спосіб життя первісних людей;
- розпізнавати пам’ятки трипільської культури.
Розділ 2. СТАРОДАВНІ ЦИВІЛІЗАЦІЇ АЗІЇ ТА АФРИКИ
Знаю:
- хронологічні й територіальні межі давньоєгипетської цивілізації, цивілізацій Дворіччя (Шумер, Вавилон), Фінікії (міст-держав) та Ізраїльсько-Юдейського царства;
- час об’єднання Єгипту, укладення кодексу законів Хаммурапі;
- роки правління царів Давида і Соломона;
- назви відомих пам’яток давньоєгипетської цивілізації (Великі піраміди), Дворіччя (стела Хаммурапі), Фінікії (алфавіт), Ізраїльсько-Юдейського царства (Біблійні заповіді, храм Соломона).
Розумію:
- цивілізацію як історично-культурний феномен;
- вплив природно-географічних умов на господарське життя, організацію влади та міфологію давніх суспільств;
- причини виникнення міст, соціальних верств і держави;
- поняття «цивілізація», «іригаційне (зрошувальне) землеробство», «колонізація», «суспільство», «суспільна верства», «держава», «місто-держава», «фараон», «закон», «реформа», «релігія», «політеїзм», «монотеїзм», «Біблія», «міфологія», «ієрогліф», «клинопис»;
- вплив світогляду на спосіб життя давніх людей і суспільств;
- причини злету і занепаду стародавніх держав і суспільств;
- організацію суспільств і держав як основу для їх характеристики засобами історії;
- значення Біблії як історичного джерела.
Умію:
- позначити на карті (використовуючи географічні орієнтири) давні цивілізації й міста;
- охарактеризувати давні суспільства і держави;
- описати повсякденне життя представників різних верств давніх суспільств;
- осмислити і передати враження, яке могли справляти на давнє населення і справляють на туристів пам’ятки мистецтва Давнього Єгипту та Передньої і Центральної Азії (Великий сфінкс, храм Соломона та ін.);
- зіставити умови розвитку та характерні ознаки суспільств і держав Давнього Єгипту і Передньої та Центральної Азії.
Розділ 3. АНТИЧНА ЦИВІЛІЗАЦІЯ
Знаю:
- часову послідовність Мінойської, Ахейської (палацових), грецької античної (полісної) цивілізацій;
- хронологічні межі існування на території України грецьких поселень (полісів);
- часову послідовність панування у степах Північного Причорномор’я кіммерійців, скіфів, сарматів, готів, гунів;
- хронологічні межі існування Римської республіки та Римської імперії;
- час зародження й утвердження християнства, визнання християнства державною релігією Римської імперії, поділу Римської імперії на Західну та Східну (Візантію);
- пам’ятки культури Давньої Греції, Скіфії й Риму (Афінський акрополь, пектораль із кургану Товста Могила, маяк Александрії, Колізей у Римі, Венера Мілоська та ін.);
- час формування давніх слов’ян і напрямки їх розселення з історичної прабатьківщини;
- самоназви і пам’ятки культури давніх слов’ян.
Розумію:
- ідейну близькість давньогрецької, елліністичної й давньоримської культур;
- особливості античної демократії, зміст прав і обов’язків громадян Афін і Риму, безправ’я рабів;
- причини піднесення й занепаду грецьких полісів (Афін, Спарти), Великої Скіфії та Римської держави;
- передумови Великої грецької колонізації та Великого переселення народів;
- внесок античної цивілізації в історію людства, зв’язок античної цивілізації зі спільнотами на українських теренах;
- виникнення передумов для державності в давніх слов’ян як результат розселення, господарського (землеробство) і культурного розвитку;
- історичне значення християнства;
- поняття «еллінізм», «поліс», «громадянин», «демос», «аристократія», «тиранія», «демократія», «пантеон богів», «республіка», «імперія», «патриції», «плебеї», «сенат», «диктатор», «вето», «легіон», «провінція», «гладіатор», «експансія», «курган», «прабатьківщина слов’ян», «розселення слов’ян».
Умію:
- охарактеризувати й зіставити суспільний устрій та повсякденне життя Афін і Спарти, становище патриціїв і плебеїв;
- охарактеризувати суспільний устрій Римської держави часів принципату Октавіана Августа, повсякденне життя мешканців античних полісів Північного Причорномор’я, діяльність Перикла, Александра Македонського, Юлія Цезаря та Октавіана Августа (на вибір учителя/учительки);
- визначити причини зміни у ставленні Римської держави та суспільства до християнської церкви;
- пояснити, як у добу античності соціальне становище особи впливало на її повсякденне життя;
- охарактеризувати спосіб життя (суспільну організацію, господарські заняття, духовний світ) давніх слов’ян;
- визначити причини розселення давніх слов’ян поза межі території історичної прабатьківщини;
- показати на карті історико-географічні об’єкти античної цивілізації (античні міста, держави, напрямки Великої грецької колонізації, Східного походу Александра Македонського, Великого переселення народів та ін.).
Розділ 4. ВИТОКИ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ТА ІНШИХ СУЧАСНИХ ЦИВІЛІЗАЦІЙ
Знаю:
- хронологічні межі Великого переселення народів;
- час формування європейської, китайської, індійської, ісламської та інших сучасних цивілізацій;
- пам’ятки культури китайської (Велика китайська стіна, порцелянова армія Цинь Шіхуанді) й індійської (Мохенджо-Даро) цивілізацій.
Розумію:
- вплив культурних запозичень на розвиток відкритих і закритих цивілізацій, пов’язаність культур зниклих і сучасних цивілізацій;
- соціальний досвід і культурні здобутки народів Середземноморського культурного простору, Велике переселення народів, поширення християнства й падіння Західної Римської імперії як витоки й умови формування сучасної європейської цивілізації;
- досвід античної цивілізації як запоруку ефективної відповіді європейців на цивілізаційні виклики сучасності;
- поняття «цивілізація», «історичний досвід», «варна», «індуїзм», «буддизм», «конфуціанство», «іслам».
Умію:
- визначити внесок давніх греків і римлян у культуру сучасних європейських народів, зокрема українців;
- показати на карті: а) територіальні межі європейської, китайської, індійської, ісламської цивілізацій; б) долини річок Інд, Ганг, Хуанхе, Янцзи, терени давніх Індії й Китаю;
- визначити особливості господарства, суспільного життя й культури давніх Індії та Китаю
Написати коментар:
FaceBook VK Сайт