Методичні рекомендації щодо обсягу знань з біології 8 клас
Тема 1. ВСТУП
- Біосоціальна природа людини.
- Науки, що вивчають людину.
- Методи дослідження організму людини.
- Значення знань про людину для збереження її здоров’я.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– біосоціальна природа людини
називає:
– науки, які вивчають людину;
пояснює:
– місце людини в системі органічного світу;
– особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності;
характеризує:
– методи дослідження організму людини
ТЕМА 2. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА
- Організм людини як біологічна система.
- Різноманітність клітин організму людини. Тканини. Органи. Фізіологічні системи.
- Поняття про механізми регуляції.
- Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.
- Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.
- Імунна регуляція.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова, гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуга
називає:
– тканини, органи та фізіологічні системи організму людини;
– частини рефлекторної дуги;
характеризує:
– клітинну будову організму людини;
– тканини організму людини;
– будову нейрона;
– шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі;
наводить приклади:
– різновидів тканин;
– органів, фізіологічних систем;
пояснює:
– відмінності між нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму
ТЕМА 3. ОПОРА ТА РУХ
- Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки, хрящі.
- Огляд будови скелета. З’єднання кісток.
- Функції та будова скелетних м’язів. Робота м’язів. Втома м’язів.
- Основні групи скелетних м’язів.
- Розвиток опорно-рухової системи людини з віком.
- Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи.
- Профілактика порушень опорно-рухової системи.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинамія
називає:
– частини опорно-рухової системи;
– відділи скелета;
– види кісток;
– типи з’єднання кісток;
– особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;
– основні групи скелетних м’язів.
характеризує:
– функції опорно-рухової системи;
– тканини: кісткову, хрящову, посмуговану м’язову;
– ріст та вікові зміни складу кісток.
пояснює:
– значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів;
– вплив способу життя на утворення і розвиток скелета.
наводить приклади:
– статичної та динамічної роботи
ТЕМА 4. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ
- Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого.
- Харчування й обмін речовин.
- Їжа та її компоненти.
- Склад харчових продуктів.
- Значення компонентів харчових продуктів.
- Харчові та енергетичні потреби людини.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни
називає:
– компоненти їжі
наводить приклади:
– вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних)
характеризує:
– склад харчових продуктів;
– їжу як джерело енергії;
– обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини;
– харчові й енергетичні потреби людини
пояснює:
– функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води та мінеральних речовин
ТЕМА 5. ТРАВЛЕННЯ
- Значення травлення. Система органів травлення.
- Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування.
- Регуляція травлення.
- Харчові розлади та їх запобігання.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, всмоктування
називає:
– органи травної системи;
– травні залози;
– хвороби органів травлення;
характеризує:
– функції органів травлення;
– будову та функції зубів;
– процеси ковтання, травлення, всмоктування;
– регуляцію травлення;
наводить приклади:
– ферментів;
пояснює:
– роль травних ферментів;
– роль печінки та підшлункової залози в травленні;
– значення зубів у травленні;
– значення мікрофлори кишечнику;
– негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння;
– причини виникнення захворювань травної системи
ТЕМА 6. ДИХАННЯ
- Значення дихання. Система органів дихання.
- Газообмін у легенях і тканинах.
- Дихальні рухи.
- Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.
- Профілактика захворювань дихальної системи.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень
називає:
– етапи дихання;
– органи дихання;
– хвороби органів дихання;
характеризує:
– процес утворення голосу та звуків мови;
– процеси газообміну в легенях і тканинах;
– процеси вдиху та видиху;
– життєву ємність легень;
– нейрогуморальну регуляцію дихальних рухів;
пояснює:
– значення дихання;
– вплив навколишнього середовища на дихальну систему
ТЕМА 7. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН
- Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа.
- Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.
- Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.
- Алергія. СНІД.
- Система кровообігу.
- Серце: будова та функції. Робота серця.
- Будова та функції кровоносних судин. Рух крові.
- Кровотечі.
- Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітет
називає:
– склад внутрішнього середовища;
– склад і функції крові, лімфи;
– кровоносні судини;
– фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи;
– види імунітету;
– органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;
характеризує:
– плазму крові;
– зсідання крові як захисну реакцію організму;
– групи крові системи АВО, резус-фактор;
– імунні реакції організму;
– особливості будови та властивості серцевого м’яза;
– будову та роботу серця;
– серцевий цикл;
– автоматію роботи серця;
– будову кровоносних судин;
– велике й мале кола кровообігу;
– рух крові по судинах;
– артеріальний тиск крові;
– лімфообіг;
пояснює:
– взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця;
– значення лімфи, тканинної рідини;
– роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини;
– правила надання першої допомоги при кровотечах
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ
- Виділення — важливий етап обміну речовин.
- Будова та функції сечовидільної системи.
- Захворювання нирок та їх профілактика.
- Значення і будова шкіри. Терморегуляція.
- Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі.
- Захворювання шкіри та їх профілактика.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція
називає:
– органи виділення;
– органи та функції сечовидільної системи;
характеризує:
– будову та функції нирок;
– процес утворення сечі;
– регуляцію сечовиділення;
– роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;
– чинники, що впливають на функції нирок;
– негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок;
– роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності;
– роль шкіри в регуляції температури тіла;
пояснює:
– біологічне значення виділення продуктів обміну речовин;
– причини теплового й сонячного удару
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА
- Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. Спинний мозок.
- Головний мозок.
- Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система.
- Профілактика захворювань нервової системи.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система
називає:
– компоненти центральної й периферичної нервової системи;
– функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи
(симпатичної та парасимпатичної);
– фактори, які порушують роботу нервової системи;
характеризує:
– будову головного мозку, спинного мозку;
– нервову регуляцію рухової активності людини;
– роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини;
– роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини;
наводить приклади
– захворювань нервової системи
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ
- Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.
- Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору.
- Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху.
- Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– сенсорні системи, органи чуття, рецептори
називає:
– основні сенсорні системи;
– складові частини аналізатора
характеризує:
– особливості будови та функції зорової, слухової сенсорних систем;
– сенсорні системи рівноваги, нюху, смаку, руху, дотику, температури, болю;
пояснює:
– процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ
- Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи.
- Умовні та безумовні рефлекси.
- Інстинкти.
- Мова. Навчання та пам’ять. Мислення та свідомість.
- Сон. Біоритми.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять
називає:
– нервові процеси (збудження, гальмування);
– показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);
– види сну;
– причини біоритмів;
наводить приклади:
– умовних та безумовних рефлексів людини;
– біоритмів людини;
характеризує:
– особливості вищої нервової діяльності людини;
– інстинктивну та набуту поведінку людини;
– види навчання, види пам’яті;
пояснює:
– значення другої сигнальної системи;
– роль кори головного мозку в мисленні;
– причини індивідуальних особливостей поведінки людини
ТЕМА 12. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА
- Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.
- Профілактика захворювань ендокринної системи.
- Взаємодія регуляторних систем
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– ендокринна система, гормони, гомеостаз
називає:
– залози внутрішньої та змішаної секреції;
– місце розташування ендокринних залоз в організмі людини;
характеризує:
– нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму;
– вплив гормонів на процеси обміну в організмі;
пояснює:
– роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз;
– роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій;
– значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму
ТЕМА 13. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ
- Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.
- Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.
- Постембріональний розвиток людини.
- Репродуктивне здоров’я.
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
оперує термінами:
– ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення, зигота, вагітність, плацента
називає:
– функції статевих залоз людини;
– первинні та вторинні статеві ознаки людини;
– періоди онтогенезу людини;
характеризує:
– процес запліднення;
– розвиток зародка і плода;
– розвиток дитини після народження;
– функції плаценти;
– статеве дозрівання;
– вікові періоди індивідуального розвитку людини;
– особливості підліткового віку;
– захворювання, що передаються статевим шляхом;
пояснює:
– роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини;
– вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода
Написати коментар:
FaceBook VK Сайт