Тернопільський навчально-виховний комплекс
"Школа-ліцей №6 ім. Н.Яремчука"

Архів публікацій

Квітень 2024
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Методичні рекомендації щодо обсягу знань з біології 8 клас

Документи

 

Тема 1. ВСТУП

  • Біосоціальна природа людини.
  • Науки, що вивчають людину.
  • Методи дослідження організму людини.
  • Значення знань про людину для збереження її здоров’я.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– біосоціальна природа людини

називає:

– науки, які вивчають людину;

пояснює:

– місце людини в системі органічного світу;

– особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності;

характеризує:

– методи дослідження організму людини

 

ТЕМА 2. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА

  • Організм людини як біологічна система.
  • Різноманітність клітин організму людини. Тканини. Органи. Фізіологічні системи.
  • Поняття про механізми регуляції.
  • Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.
  • Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.
  • Імунна регуляція.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова, гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуга

називає:

– тканини, органи та фізіологічні системи організму людини;

– частини рефлекторної дуги;

характеризує:

– клітинну будову організму людини;

– тканини організму людини;

– будову нейрона;

– шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі;

наводить приклади:

– різновидів тканин;

– органів, фізіологічних систем;

пояснює:

– відмінності між нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму

 

 ТЕМА 3. ОПОРА ТА РУХ

  • Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. Кістки, хрящі.
  • Огляд будови скелета. З’єднання кісток.
  • Функції та будова скелетних м’язів. Робота м’язів. Втома м’язів.
  • Основні групи скелетних м’язів.
  • Розвиток опорно-рухової системи людини з віком.
  • Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи.
  • Профілактика порушень опорно-рухової системи.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинамія

називає:

– частини опорно-рухової системи;

– відділи скелета;

– види кісток;

– типи з’єднання кісток;

– особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;

– основні групи скелетних м’язів.

характеризує:

– функції опорно-рухової системи;

– тканини: кісткову, хрящову, посмуговану м’язову;

– ріст та вікові зміни складу кісток.

пояснює:

– значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів;

– вплив способу життя на утворення і розвиток скелета.

наводить приклади:

– статичної та динамічної роботи

 

ТЕМА 4. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ

  • Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого.
  • Харчування й обмін речовин.
  • Їжа та її компоненти.
  • Склад харчових продуктів.
  • Значення компонентів харчових продуктів.
  • Харчові та енергетичні потреби людини.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни

називає:

– компоненти їжі

наводить приклади:

– вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних)

характеризує:

– склад харчових продуктів;

– їжу як джерело енергії;

– обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини;

– харчові й енергетичні потреби людини

пояснює:

– функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води та мінеральних речовин

 

ТЕМА 5. ТРАВЛЕННЯ

  • Значення травлення. Система органів травлення.
  • Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування.
  • Регуляція травлення.
  • Харчові розлади та їх запобігання.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, всмоктування

називає:

– органи травної системи;

– травні залози;

– хвороби органів травлення;

характеризує:

– функції органів травлення;

– будову та функції зубів;

– процеси ковтання, травлення, всмоктування;

– регуляцію травлення;

наводить приклади:

– ферментів;

пояснює:

– роль травних ферментів;

– роль печінки та підшлункової залози в травленні;

– значення зубів у травленні;

– значення мікрофлори кишечнику;

– негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння;

– причини виникнення захворювань травної системи

 

ТЕМА 6. ДИХАННЯ

  • Значення дихання. Система органів дихання.
  • Газообмін у легенях і тканинах.
  • Дихальні рухи.
  • Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів.
  • Профілактика захворювань дихальної системи.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень

називає:

– етапи дихання;

– органи дихання;

– хвороби органів дихання;

характеризує:

– процес утворення голосу та звуків мови;

– процеси газообміну в легенях і тканинах;

– процеси вдиху та видиху;

– життєву ємність легень;

– нейрогуморальну регуляцію дихальних рухів;

пояснює:

– значення дихання;

– вплив навколишнього середовища на дихальну систему

 

ТЕМА 7. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН

  • Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа.
  • Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.
  • Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація.
  • Алергія. СНІД.
  • Система кровообігу.
  • Серце: будова та функції. Робота серця.
  • Будова та функції кровоносних судин. Рух крові.
  • Кровотечі.
  • Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітет

називає:

– склад внутрішнього середовища;

– склад і функції крові, лімфи;

– кровоносні судини;

– фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи;

– види імунітету;

– органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;

характеризує:

– плазму крові;

– зсідання крові як захисну реакцію організму;

– групи крові системи АВО, резус-фактор;

– імунні реакції організму;

– особливості будови та властивості серцевого м’яза;

– будову та роботу серця;

– серцевий цикл;

– автоматію роботи серця;

– будову кровоносних судин;

– велике й мале кола кровообігу;

– рух крові по судинах;

– артеріальний тиск крові;

– лімфообіг;

пояснює:

– взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця;

– значення лімфи, тканинної рідини;

– роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини;

– правила надання першої допомоги при кровотечах

 

ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ

  • Виділення — важливий етап обміну речовин.
  • Будова та функції сечовидільної системи.
  • Захворювання нирок та їх профілактика.
  • Значення і будова шкіри. Терморегуляція.
  • Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі.
  • Захворювання шкіри та їх профілактика.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція

називає:

– органи виділення;

– органи та функції сечовидільної системи;

характеризує:

– будову та функції нирок;

– процес утворення сечі;

– регуляцію сечовиділення;

– роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;

– чинники, що впливають на функції нирок;

– негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок;

– роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності;

– роль шкіри в регуляції температури тіла;

пояснює:

– біологічне значення виділення продуктів обміну речовин;

– причини теплового й сонячного удару

 

ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА

  • Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. Спинний мозок.
  • Головний мозок.
  • Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система.
  • Профілактика захворювань нервової системи.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система

називає:

– компоненти центральної й периферичної нервової системи;

– функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи

(симпатичної та парасимпатичної);

– фактори, які порушують роботу нервової системи;

характеризує:

– будову головного мозку, спинного мозку;

– нервову регуляцію рухової активності людини;

– роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини;

– роль вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини;

наводить приклади

– захворювань нервової системи

 

ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ

  • Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова.
  • Зорова сенсорна система. Око. Гігієна зору.
  • Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху.
  • Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

сенсорні системи, органи чуття, рецептори

називає:

– основні сенсорні системи;

– складові частини аналізатора

характеризує:

– особливості будови та функції зорової, слухової сенсорних систем;

– сенсорні системи рівноваги, нюху, смаку, руху, дотику, температури, болю;

пояснює:

– процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тіла

 

ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ

  • Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи.
  • Умовні та безумовні рефлекси.
  • Інстинкти.
  • Мова. Навчання та пам’ять. Мислення та свідомість.
  • Сон. Біоритми.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять

називає:

– нервові процеси (збудження, гальмування);

– показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);

– види сну;

– причини біоритмів;

наводить приклади:

– умовних та безумовних рефлексів людини;

– біоритмів людини;

характеризує:

– особливості вищої нервової діяльності людини;

– інстинктивну та набуту поведінку людини;

– види навчання, види пам’яті;

пояснює:

– значення другої сигнальної системи;

– роль кори головного мозку в мисленні;

– причини індивідуальних особливостей поведінки людини

 

ТЕМА 12. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА

  • Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.
  • Профілактика захворювань ендокринної системи.
  • Взаємодія регуляторних систем

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– ендокринна система, гормони, гомеостаз

називає:

– залози внутрішньої та змішаної секреції;

– місце розташування ендокринних залоз в організмі людини;

характеризує:

– нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій організму;

– вплив гормонів на процеси обміну в організмі;

пояснює:

– роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз;

 – роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій;

– значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму

 

ТЕМА 13. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ

  • Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл.
  • Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.
  • Постембріональний розвиток людини.
  • Репродуктивне здоров’я.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

оперує термінами:

– ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення, зигота, вагітність, плацента

називає:

– функції статевих залоз людини;

– первинні та вторинні статеві ознаки людини;

– періоди онтогенезу людини;

характеризує:

– процес запліднення;

– розвиток зародка і плода;

– розвиток дитини після народження;

– функції плаценти;

– статеве дозрівання;

– вікові періоди індивідуального розвитку людини;

– особливості підліткового віку;

– захворювання, що передаються статевим шляхом;

пояснює:

– роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини;

– вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода

Дата: 26 січня, 2023
Автор: Адміністрація школи
 
 

Три речі в житті найбільш цінні: здоров’я, доброчинність і любов

Випадкові фото

Історія школи

Тернопільська СШ №6 заснована в 1947 році. Спершу вона не мала власного приміщення, а тому функціонувала в корпусах СШ №1 (зараз тут Українська гімназія імені І. Франка) та політехнічного інституту (зараз ТНТУ ім І. Пулюя). У 1960 році школа одержала нове приміщення по вул. Леніна, 25 (зараз це вул. Руська, 6), в якому знаходиться і тепер. ...
Читати далі...

Міні Відеогалерея

Педагогічний колектив

Абрамик Любов Богданівна - вчитель англійської мови Кічук Марія Іванівна - вчитель математики Сеник Надія Михайлівна - вчитель української мови та літератури Флешар Олександра Богданівна - вчитель української мови та літератури Гайда Галина Володимирівна - вчитель біології Голда Оксана Василівна - керівник гуртка Лоджук Тарас Григорович - вчитель фізичної культури Ненич Олена Зіновіївна - вчитель початкових класів Вишневська Наталія Петрівна - вчитель початкових класів Лисобей Людмила Василівна - вчитель математики Марцинюк Олександра Степанівна - вчитель початкових класів Маланюк Борис Орестович - керівник драматичного гуртка Остапчук Ольга Миколаївна - вчитель математики Гриненко Наталія Володимирівна - практичний психолог Доскоч Галина Володимирівна - вчитель математики Антонюк Наталія Петрівна - вчитель англійської мови Анцібор Наталія Олексіївна - вчитель світової літератури Бабій Наталія Зіновіївна - вчитель початкових класів Белендюк Руслана Степанівна - вчитель музики Бичок Надія Йосипівна - вчитель початкових класів Буртник Тамара Іванівна - вчитель початкових класів Бутова Ольга Вікторівна - вчитель початкових класів Бутрин Ольга Богданівна - вчитль фізики Вишневська Лариса Петрівна - вчитель хімії Вишньовська Наталія Михайлівна - вчитель початкових класів Гандзола Михайло Васильович - керівник гуртка Горбач Наталія Дмитрівна - вчитель образотворчого мистецтва Горин Олег Петрович - вчитель фізичної культури Грицак Мар'яна Ярославівна - вчитель математики Грицина Мар'яна Степанівна - вчитель початкових класів Данилків Тетяна Ярославівна - соціальний педагог Дубчак Марина Віталіївна - вчитель англійської мови Ензельт Олександр Миколайович - вчитель фізики Заверуха Людмила Любомирівна - вчитель початкових класів Зозуляк Сергій Володимирович - вчитель історії Зотько Ольга Василівна - вчитель початкових класів Кіцак Оксана Романівна - вчитель біології Кавецька Марія Йосипівна - вчитель початкових класів Казакова Віра Миколаївна - вчитель української мови і літератури Катола Антоніна Іванівна - вчитель англійської мови Кашуба Наталія Богданівна - вчитель англійської мови Когут Марія Зіновіївна - вчитель географії Кольба Валентина Олексіївна - заступник директора з виховної роботи Кріль Любов Степанівна - вчитель початкових класів Куземко Наталія Дмитрівна - вчитель німецької мови Кулешко Віталій Іванович - вчитель математики Купецька Ольга Петрівна - вчитель англійської мови Сорока Ольга Петрівна - вчитель музики, етики, естетики Лень Марія Василівна - вчитель англійської мови Лихачинська Іванна Іванівна - вчитель історії Лоджук Надія Романівна - вчитель початкових класів Лотоцька Наталія Богданівна - вчитель української мови та літератури Лукашова Валентина Володимирівна - вчитель географії Матвіїв Іван Йосипович - вчитель історії Матвіїшин Світлана Сергіївна - керівник драматичного гуртка Мелимука Анна Олексіївна - вчитель християнської етики Михайлишин Ніна Володимирівна - вчитель української мови та літератури Моліцька Алла Леонідівна - вчитель хімії Мотрук Віра Іванівна - вчитель математики Недошитко Віктор Дмитрович - вчитель трудового навчання Олійник Діана Петрівна - вчитель англійської мови Остапчук Вадим Олександрович - вчитель креслення Пагут Віра Петрівна - учитель інформатики Паланиця Любов Григорівна - керівник військово-патріотичного гуртка, вчитель хімії Рачинська Галина Степанівна - вчитель української мови та літератури Роговська Ольга Яківна - вчитель фізичної культури Сагайдак Надія Стефанівна - вчитель англійської мови Синюк Людмила Йосипівна - вчитель ОБЖ Сиротюк Світлана Василівна - вчитель біології Соколова Ольга Михайлівна - вчитель інформатики Тарноруда Олег Петрович - вчитель історії Тимочко Надія Іванівна - вчитель початкових класів Тимчак Ірина Андріївна - педагог-організатор Ткачук Оксана Петрівна - вихователь ГПД Туровська Надія Романівна - бібліотекар Холодняк Наталія Василівна - вчитель світової літератури Хомич Галина Василівна - вчитель фізичної культури Чикалова Надія Максимівна - вчитель фізичної культури Яремчук Ганна Семенівна - вчитель трудового навчання
© ТНВК "Школа-Ліцей №6 ім. Н.Яремчука", 2013 - 2024
Всі права захищено.